وبلاگ کار و فناوری شهرستان دارالصابرین بم

وبلاگی مربوط به کتاب کاروفناوری متوسطه اول

وبلاگ کار و فناوری شهرستان دارالصابرین بم

وبلاگی مربوط به کتاب کاروفناوری متوسطه اول

هرزنامه (spam) چیست؟

امروزه هرزنامه ها مانند سیلی عظیم، و با کپی های فراوان از پیامهای مشابه اینترنت را فرا گرفته اند. و تلاش دارند که پیام خود را به مردمی که به هیچ طریق دیگری حاضر به دریافت آن پیامها نیستند تحمیل کنند. بیشتر Spam ها حاوی تبلیغات تجاری  هستند که این تبلیغات بیشتر به تبلیغ محصولات شبهه برانگیز یا سرویسهای شبه قانونی می پردازند و یا ادعاهایی را مبنی بر پولدار کردن شما مطرح می سازند. هزینه ارسال هرزنامه ها برای فرستنده بسیار ناچیز است و بیشتر هزینه ها توسط دریافت کنندگان Spam یا واسطه ها پرداخت می شود تا توسط فرستنده اسپم !


دو نوع اصلی هرزنامه وجود دارد که هریک تاثیرات متفاوتی بر کاربران اینترنت دارد: 

ادامه مطلب ...

تفاوت http با https (پرسش ص 68 کاروفناوری هشتم)

مهمترین تفاوت میان http با https امنیت و حفظ اطلاعات مربوط به شماست.

HTTP مخفف شده HyperText Transport Protocol است که به زبان ساده یک پروتکل (یک زبان) جهت رد و بدل اطلاعات میان سرور و کاربر است.

لغت S است که تفاوت میان HTTP و HTTPS را ایجاد می کند.لغت S مخفف کمله Secure به معنی امن است.


 
ادامه مطلب ...

چگونه رمز قوی و مطمئنی داشته باشیم(کارکلاسی ص 66 کاروفناوری هشتم)

 
منزل مسکونی شما درب و پنجره هایی دارد که اغلب هنگام شب و یا در مواقعی که به مسافرت می روید آنها را بسته و در شرایطی حتی قفل هایی هم به آنها اضافه می‏کنید. یقینا از یک کلید برای قفل همه درب ها استفاده نمی کنید و هرکز کلیدها را در اختیار افراد ناآشنا نخواهید گذاشت. همچنین کلیدها را زیر فرش یا کنار باغچه حیاط مخفی نمی کنید. پس چرا با رمز عبور (پسورد)خود اینگونه رفتار می کنید؟
بسیاری از افراد هنوز از رمزهای ساده‌ای (مثل ۱۲۳۴۵) برای دسترسی به سرویس های مختلف کامپیوتر خود استفاده می‌کنند اما اینکار به شدت خطرناک است و همواره توصیه می‌شود که رمزهای قوی و پیچیده و متفاوتی برای انواع سرویس ها و نرم افزارهای کاربردی خود داشته باشید. از طرفی اینکاراحتمال فراموش کردن رمزهای عبور متعدد را افزایش دهد. بنابراین باید تکنیکی برای ایجاد رمز عبوری قوی و پیچیده که در عین حال، به یاد سپردن آن نیز آسان باشد، برای خود داشته باشید.

در اینجا چند نکته و تکنیک ساده برای اینکه رمزهای قوی و جداگانه‌ای برای هر یک از حساب های آنلاین و یا سرویس های مختلف رایانه خود ایجاد کنید را یادآوری می‌کنیم


ادامه مطلب ...

ویژگی های سرویس دهنده پست الکترونیک(جدول 4-3 ص 65 کتاب کاروفناوری هشتم)

سرویس دهنده پست الکترونیکیویژگی ها و معایب
سرویس دهنده پست الکترونیکی خارج از ایران

از مزایای این سرویس ها برخورداری از جدیدترین امکانات روز دنیاست و امنیت بالایی دارند اما بزرگترین عیب برخی از آنها می تواند عدم پایبندی مدیران آنها به رعایت حقوق کاربران باشد و به راحتی اطلاعات کاربران را در اختیار سرویسهای جاسوسی قرار می دهند . همچنین علیرغم امنیت بالای آنها هکرهای بسیاری به دنبال هک کردن این سرویس ها هستند که در موارد بسیار زیادی موفق به هک کردن آنها می شوند به عنوان مثال همین چند ماه پیش بود که این سرویس دهنده ها به  خونریزی قلبی دچار شدند

عیب دیگر آنها می تواند محدود کردن سرویس دهی و یا عدم ارائه سرویس به کاربران ایرانی در شرایط تحریم باشد

سرویس دهنده پست الکترونیکی داخل ایران

سرعت بالا یکی از مزایای ایمیل های فارسی در ایران است.

اگر چه نمی شود گفت که امنیت ایمیل های فارسی به اندازه امنیت گوگل و یاهو خواهند بود اما لازم به ذکر است که اکثر هکر ها برنامه هایی برای هک ایمیل های کاربران یاهو و جی میل می نویسند و خیلی به سرویس دهنده های ایرانی کار ندارند(البته فعلاً).

یکی از دلایل برتری این سرویس دهنده ها  سطح پایین دانش اینترنت در میان برخی افراد می باشد که با ایمیل فارسی راحت ترند و می توانند به سادگی با سایت ارائه دهنده محیط ایمیل فارسی کار کنند و احتیاجات خویش را برآورده سازند.

همیشه در دسترس بودن حتی در شرایط تحریم.

و مهمتر از همه اینکه اطلاعات کاربران بر روی سرورهای داخل ایران قرار دارد و به خارج منتقل نمی شود تا از آنها سوء استفاده شود.


مزایا و معایب پست های الکترونیکی(جدول 3-3 ص 64 کتاب کاروفناوری هشتم)

ایمیل(E-Mail) مخفف پست الکترونیکی است که شما ابتدا یک متن را تایپ می کنید و سپس به سیستم ها و شبکه ارسال می کنید. تاریخچه ی اولین ایمیل به دهه ی 1960 برمی گردد. این اختراع زندگی ما را در بر گرفته و امروزه ایمیل به معنی ارتباط محبوب می باشد.


لطفا به ادامه مطلب بروید 

ادامه مطلب ...

انواع مودم ها (جدول2-3 ص 64 کتاب کاروفناوری هشتم)

عنواننوع سرویسمحدودیت ها
مودم ADSLاستفاده از شبکه تلفن ثابت، در دسترس و ...امکان جابجایی در هنگام استفاده ندارد
مودم WiMaxاستفاده از سرویس وایمکس هزینه بالاتری نسبت به مودم ADSL دارد
مودم GPRSاستفاده از شبکه تلفن همراه برای رایانهنسبت به دو مورد بالا سرعت کمتری دارد
مودم 3Gاستفاده از شبکه نسل سوم تلفن همراه در رایانهعدم پوشش سراسری (درحال حاضر)


سرویس دهنده های اینترنت (جدول 2-3 ص 63 کتاب کاروفناوری هشتم)

نام سرویس دهنده اینترنتنوع سرویسهزینه اشتراک
شرکت ارتباطات زیرساخت(مخابرات)ADSL2بر اساس سرعت و حجم ترافیک متفاوت است
شاتل - جنوب شرق - تارسنای- اینترنت مرکزیWireless-ADSL2بر اساس سرعت و حجم ترافیک متفاوت است
همراه اول و ایرانسلGPRSبر اساس سرعت و حجم ترافیک متفاوت است
رایتل3Gبر اساس سرعت و حجم ترافیک متفاوت است
مبین نت - ایرانسلWiMAXبر اساس سرعت و حجم ترافیک متفاوت است


روش های اتصال به اینترنت(جدول 1-3 ص 63 کتاب کاروفناوری هشتم)

دسترسی به اینترنت از ملزومات زندگی امروزی است، زیرا برای زندگی مدرن و انجام راحت‌تر امور، قطعا ابزاری ضروری است. همین ضرورت نیز باعث شده روش‌های مختلفی برای دسترسی به این شبکه گسترده جهانی ایجاد شود و این فرصت را فراهم کنند تا هر کس بتواند در شرایط مختلف به نحوی به اینترنت دسترسی داشته باشد.


لطفا ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.  ادامه مطلب ...

المنت چیست


المنت یک سیم مقاومت است که به دور یک استوانهٔ عایق از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده شده است و گذشتن جریان برق از آن گرما تولید می‌کند. این مقاومت‌ها از جنس کُرُم و نیکل ( نیکروم )یا ترکیبات الوکروم ساخته می‌شوند و با توان‌های مختلف در بازار موجودند.

بیشتر المنت‌ها را از جنس نیکروم ۸۰/۲۰ میسازند (۸۰٪ نیکل، ۲۰٪ کرومیوم). این ماده از این نظر که مقاومت الکتریکی بالایی دارد و هنگام نخستین گرم‌شدن روی خودش لایهٔ چسبنده‌ای از اکسید کروم تشکیل می‌دهد که مانع اکسیدشدن بخش‌های داخلی و سوختن یا شکستن آن می‌گردد مطلوب است.